dinsdag 19 november 2013

Petieterig altaartje onder enorme baldakijn

Wat een tegenstelling tussen dit kerkinterieur en de twee van Johannes Bosboom die onlangs met goed resultaat in Den Haag zijn geveild.
Het is het contrast tussen katholicisme en de reformatie, de weelde en de soberheid, tussen verering en comtemplatie. Hier afgebeeld is de Sint Pieter te Rome. Centraal het baldakijn boven het graf van de heilige Petrus, die daaronder begraven ligt. Het altaartje op het (vermeende?) graf is ouder dan de kerk. Toen de Sint Pieter gebouwd werd was er een tijdelijk baldakijntje opgetrokken, ter bescherming. Maar toen de kerk af was werd dat weggehaald en toen oogde het altaar ineens heel petieterig. Dit enorme gevaarte van Bernini moest de zaak weer in evenwicht brengen.  De schilder van deze aquarel (90 x 60 cm) was Louis Charles Crespin, die in België ook veel gebrandschilderde ramen ontwierp. Te koop bij het notarishuis Arnhem.