donderdag 30 december 2010

Holland mania

Boeiend is de fascinatie die rond 1900 in het buitenland bestond voor alles wat Hollands was.
Nog tot in januari kan men van de schilderkunst genieten die daarvan getuigt, in het Singer Museum te Laren waar de tentoonstelling Dutch Utopia nog tot 16 januari loopt.

We zien daar voortreffelijke Amerikaanse schilders als Mulertt, Hitchcock en Melchers. Duitse schilders als Hans von Bartels, Heinrich Hermanns, Gerard Munthe en Max Liebermann zijn in Nederland al langer bekend en geliefd. Maar er waren ook andere goden die de mindere kwaliteit van hun werk compenseerden met grote aantallen en zeer overdreven voorstellingen van zaken. Wat te denken van het drama dat de Nederlandse Duitser Hubert Ritzenhofen ons (linksonder) voorschotelt? Of de Volendamse meisjes van Harry Haerendel (rechts) die zich plotseling bij de schelpenvisser aan het strand bevinden, in vol ornaat? Nee, dan ademt het overbevolkte werk van Peter Pulm (linksboven) een grote rust na de gedane vangst, al vraag je je af wat de melkvrouw met de gepoetste emmers daar moet. Deze vele honderden in de Düsseldorfse ateliers gemaakte stukken bepaalden in belangrijke mate wat buitenlanders nu nog denken: dat Nederland Holland is.