maandag 24 september 2012

Wim Hofker: Ni Tjawan


De 16-jarige Wim Hofker had het erg naar zijn zin op de Haagse academie.
"Van meneer Smout heb ik ontzaglijk veel geleerd, en wat is dat een aardige en knappe man! Wat kan die vertellen van zoo'n mond, of ooglid, en zelfs van een krul van een baard, en dan haalt hij er Dürer en Dupont bij, en blijft altijd even interessant. Eerst heb ik een groote mond, oog, neus en oor geboetseerd, (wat me zeer te pas kwam, omdat ik die dingen nooit gehad had), toen heb ik het masker van Petrus geboetseerd en nu ben ik aan een leeuwinnekop bezig. 't Is een echt prettige les." Zo schreef hij aan een oudere kunstenaarsvriend. Later zou hij zich ontwikkelen tot de schilder van Bali. Deze prachtige waterverf is binnenkort te koop in de novemberveiling van het Venduehuis der Notarissen te Den Haag. Een vergelijkbare tekening is in mei bij Christie's te Hongkong voor een fabelachtig bedrag verkocht. Het object links bevindt zich daar echter rechts.