vrijdag 27 september 2013

Veilinghuizen laten publiek in de steek

Er zijn tussen 1850 en 1950 in Nederland schilderijen van zeer goede kwaliteit gemaakt die nu verkocht kunnen worden in de prijsklasse tot € 5000, maar de veilinghuizen hebben niet langer de expertise om dit soort werk goed aan de man te brengen. 
Bovendien verzinkt die kwaliteitsaanbod in 'een moeras van decoratie en woonaccessoires'. Dat betoogt de Groningse kunsthandelaar Han Vos, in een column die men hier kan lezen. Het Nederlands failliet van Christie's en Sotheby's, zo stelt Vos, is symptomatisch voor een hooghartige houding waarmee sommige werken worden bekeken. Vos laat in zijn aanklacht een interessant fenomeen nog buiten beschouwing. Terwijl handel en veilinghuis vroeger samenwerkten in de keten tussen verkopende en kopende particulier, proberen zij nu elkaars terrein af te pakken. Het moet voor een handelaar als Vos, die veel van zijn voorraad op veilingen koopt, en ze vervolgens in eigen klantenkring aan de man brengt - een klantenkring nota bene die geen veilinghuis ooit zou kunnen bereiken - frustrerend zijn dat men hem wel als koper, maar als inbrenger veel minder welkom heet. (Afgebeeld een mooie Zandleven uit de collectie van Han Vos.)