zondag 12 januari 2014

Vincent kopieert in Saint-Remy-de-Provence

Je peux t’assurer que cela m’interesse énormement de faire des copies et que n’ayant pour le moment pas des modeles cela fera que pourtant je ne perdrai pas de vue la figure. En outre cela me fera une decoration d’atelier pour moi ou un autre.*)
Dat schreef Vincent op 20 september 1889 aan Theo uit de inrichting van St. Remy-de-Provence. Hij had daar een deel van zijn uitgebreide reproductieverzameling mee naar toegenomen. Op 8 oktober 1889 maakte hij de afgebeelde kopie naar Virginie Demont-Breton. Dit werk komt in februari ter veiling bij Sotheby's. Het origineel is in 2000 bij Christie's verkocht.
*) Ik kan je verzekeren je dat het maken van kopieën me enorm interesseert; dat maakt dat ik ook zonder modellen het zicht op het figuur niet kwijt raak. En dan heb ik bovendien iets om mijn atelier, of dat van een ander, te decoreren.