woensdag 2 april 2014

Engelchor, Picasso en Matisse

Een krantenstuk uit 1968: Jan Engelchor is dan 48 jaar.
Tot dan heeft hij één keer met Picasso gesproken en heeft hij bijna twee jaar bij Matisse gewerkt. "Ik schilderde aanvankelijk impressionistisch, je weet wel van die lekkere dingen in halftoontjes en zo. Ik ben er gauw van afgestapt, wilde vrijer worden. Onwillekeurig is dat pas gebeurd op het atelier aan de Amsteldijk te Amsterdam, tussen de jaren 1945-50. We werkten toen met elkaar, Guntenaar, Schalier, Couzijn, Bronner, Van Horn, Van Haaren, juist in de jaren voor Cobra de kop opstak. Ik kreeg toen ook mijn eerste grote opdracht. Mijn schoonvader, die iets met de Curaçaose Handel Maatschappij te maken had, bezorgde me die. Ik moest een enorm doek maken van Simon Bolivar en zijn vijf generaals. Toen het af was vonden ze het nog te klein en ik heb het nog groter gemaakt. Het hangt nu in Venezuela, 24 vierkante meter; alles moest lijken, ook dat nog. Ik heb het m'n collega's daar aan de Amsteldijk niet laten zien. Tenslotte bleek er een paardehoofd te veel en twee paardebenen te weinig op het doek. Toen begon ik de pest aan schilderen te krijgen. Ik heb de hele rotzooi aan de kapstok gehangen, ben naar het Gooi verhuisd en voorzichtig aan met beeldhouwen begonnen." Twee werken van deze als schilder begonnen beeldhouwer bij Zuydwal in de aprilveiling.