vrijdag 14 augustus 2015

Geen euro's in de ogen

De Fischerveiling van Simonis en Buunk is in de lucht, de brochures zijn verstuurd en de internetcatalogus is open (klik hier).
Veel rustiger dan een levende veiling, want daar gaat het aldus toe: "... daar wordt het werk omhoog gehouden, een vlek in de verte. Meteen begint het gedram. Het gedoe, geduw en getrek rond de prijs." Zo niet in Ede, daar krijgt men advies. "Niet door te rappe broekjes als allesweters; euro's in de ogen." Het averechtse proza is van reclameveteraan Paul Mertz, die meestal de scherpe communicatie van Buunk verzorgt. Het afgebeelde werk is van Victor Bauffe, en stelt Leidschendam voor, al vermeldt de catalogus dit niet. Voor wie het nog niet gelezen heeft: het betreft een Vickreyveiling. Gesloten biedingen bij de notaris. Hoogste bieder betaalt het één na hoogste bod plus 10%. Voor de onderbieder is er 5% plokgeld in de vorm van een S&B-tegoedbon.