woensdag 21 december 2011

Hessink: niet roepen en blazen

Richard Hessink was het gegil en geroep zat, daarom organiseerde hij een beetje herrie. 
Namelijk door terug te keren op het thuishonk Zwolle, en daar het Venduehuis Zwolle nieuw leven in te blazen. Een come-back dus na roerige tijden waarin de veilingmeester onder vuur lag. De veiling is net afgelopen, en geslaagd. "Er is veel verkocht," zegt Hessink. "Jammer dat er wat items zijn teruggetrokken door praten in de ruimte. Maar goed, er zijn veel biedingen geweest, goede bezetting en geen onvertogen woord. Logisch, want wij weten hoe of wat en hoeveel. We hebben alweer veel inbreng voor de volgende veiling, die vindt half maart 2012 plaats."


"Kijk, vroeg of laat wordt alles met de mantel der liefde bedekt. Wel moet je goed je werk doen: onze beschrijvingen zijn perfect, alles is gegarandeerd tot en met."
Hessink zelf hoeft niet zo nodig meer, maar het is belangrijk dat zijn zoon Bradley in dit vak aan de bak komt. De veilingmeester is zich goed van zijn controversiële positie bewust (zie ook hier en eerdere berichten). Hij heeft fiasco's beleefd rond de verkoop van een mammoetskelet en de nalatenschap van Pim Fortuijn. Het eindigde in een pijnlijk faillisement. Maar Hessink weet dat er nog andere factoren in het spel zijn: "Wij hebben altijd dwars gelegen en de vinger op de pijnlijke wond gelegd. Dan roep je wat over je zelf af. Ook  nu weer was er smaad door roepen en blazen. Maar we hebben gelukkig ook veel goede buitenlandse collega's. Kijk: Nederland heeft zijn eigen markt om zeep geholpen. Daarom zetten wij ook geen opbrengsten op onze website. Je hoeft er toch niet trots op te zijn dat je iets voor ver onder de prijs moet verkopen?"
Marketing, dat is het antwoord, meent Hessink. "De koper moet voorzien worden van achtergrondinformatie over de goederen die te koop zijn. Een probleem in Nederland is al die kongsi's die gesloten worden. Je ziet de vaste groep op iedere kijkdag lopen. Ze maken afspraken en de veilingmeesters vinden het allang best. Maar de particulieren zijn de dupe. Nu de antiquairs stoppen komt er een enorm hiaat. Er wordt niet meer opgekocht. Er gaan kabinetten voor € 200. Bepaalde schilders doen niets meer. Dat gaat alleen herstellen als je marketing en pr doet. Ik zit nu een heel verhaal te schrijven over de Heilige Barbara. Hoe moet je een schilderij verkopen waar de heilige Barbara op staat als je niet erbij vertelt wat dat allemaal te betekenen heeft? Bovendien brengen zulke verhalen veel mensen naar de website."