woensdag 23 februari 2011

UV-lamp ontoereikend

Steeds meer vooraanstaande figuren in de Duitse kunstwereld gaan zich met het Duitse vervalsingsschandaal bemoeien.
Nu is het Andreas Blühm, directeur van het prestigieuze Wallraf-museum, (ook in Nederland bekend omdat hij jarenlang bij het Van Goghmuseum werkte), die een duit in de toch al overvolle zak doet. De sleutel om dit soort zaken te voorkomen ligt in handen van de restauratoren, weet Blühm. Want zij hebben de expertise en ook de juiste spullen  om valse werken werkelijk te ontmaskeren. De door veilinghuizen gebruikte middelen - bijvoorbeeld de UV-lamp - zijn volstrekt ontoereikend, zo heeft ook het Wallraf zelf moeten ondervinden. Ze hebben jarenlang een Monet tentoongesteld die pas recent, na onderzoek met de stereomicroscoop, een vervalsing uit de twintiger jaren bleek te zijn. Hebben veilinghouders ook maar iets van twijfel: men wende zich tot de restauratie-afdelingen van de musea, zo is de boodschap. De UV-lamp kan je weggooien, want een béétje vervalser houdt daar rekening mee. Inmiddels heeft Lempertz laten weten voorstander te zijn van het "opbouwen van een uitgebreide infrastructuur van laboratoria om kunstwerken te onderzoeken."
Eerdere info over het grote Duitse schandaal, inmiddels bekend als de Jägers-affaire: Artikel 1 Artikel 2 Artikel 3